Postagens

Web semântica

Imagem
Muita se fala hoje sobre web semântica Apresento três videos que procuram explicar o conceito e 10 exemplos práticos de ferramentas que hoje já utilizam os princípios da web semântica. Mais um desafio para os profissionais da educação... e a todos os cidadãos. As ferramentas abaixo foram apresentadas na publicação Inovação e Negócio Freebase : Uma base de dados aberta, onde as pessoas criam dados e conectam esses dados entre si, onde são classificados por temas e sessões. Tem como objetivo ser um grande repositório de conhecimento humano, seguindo o estilo da wikipedia. Powerset : Adquirida recentemente pela Microsoft, é um engenho de busca de linguagem natural. Pode processar perguntas por exemplo, porém ainda está em estado inicial e funciona bem para inglês apenas pelo que pude perceber. Twine: Aprende sobre voce e os seus interesses a partir do conteúdo que você cria e compartilha e faz um grafo desse conteúdo. AdaptiveBlue : Um plug-in que oferece links de acordo com o contexto da

Perfil do usuário típico da internet brasileira

De acordo com pesquisa da comScore, 60% do tempo do internauta com idade entre 6 e 14 anos é passado em redes sociais. Segundo a pesquisa, essa parte da população passa mais de 60% de seu tempo na internet em sites de entretenimento (25% do tempo), instant messengers (22%) e redes sociais (15%). Até que ponto o uso dessas redes sociais na educação será proveitoso para a aprendizagem, é um desafio interessante para quem trabalha com educação a distância A pesquisa anterior se junta harmoniosamente, a um artigo de Andrés García Manzano: "Blogs y Wikis en tareas educativas", de que se apresenta um resumo abaixo Hasta hoy, el discurso narrativo imperante en la cultura de Occidente, al menos desde la invención de la imprenta, ha seguido la lógica del sacerdote y el escriba: La información se atesora, se almacena, se distribuye e interioriza en forma de paquetes discretos e inmutables que fluyen "del que sabe" a "quien reclama conocimientos". Los territorios

Future Learningscapes: a 21st Century Challenge

O evento Future Learningscapes: a 21st Century Challenge For more than 20 years we have been promised that technology will transform living, learning and working practices – has that time arrived? In the first decade of the 21st century has society changed, are we learning differently – do we think differently – where will the journey take us next? In the past quarter century, devices with incredible computational power that connect to a worldwide network have become smaller to the point of being slipped into a pocket or clipped to a belt. They are multi-functional; providing a means of communicating in real time and asynchronously, capturing multi- megapixel images and video with sound, organising one’s life, connecting to one another privately and publicly through a myriad of applications, enabling the instant publishing of an event from anywhere in the world live at the touch of a button. We use them for work, learning and play – no longer just a ‘must-have’ device but becoming an e

Desafios ao open, flexible and distance learning

Entre os desafios apontados na 23rd ICDE World Conference and the 2009 EADTU Annual Conference para o open, flexible and distance learning estiveram: learning by all distance learning institutions. Quality must be assured and demonstrated in measurable ways to ensure that learners acquire the knowledge they need and to reassure stakeholders of this. Mobility: Internationalization is a hallmark of 21st century learning. This should ensure not only an understanding of the wider world, but also that credentials are portable and recognized across the world. Virtual mobility initiatives can increase access to educational mobility in cost effective ways. Private/Public Responsibility: In many countries over 90% of learning is through private not for profit and/or for profit agencies. What is the appropriate mix of public and private responsibilities for learning? What are effective business models? How can national capacity be developed to ensure service to the public? Technical Infrastr

Qualidade do uso dos ambientes virtuais de aprendizagem

Becta's Schools website publica uma interessante reflexão sobre a qualidade do uso dos ambientes virtuais de aprendizagem. Apresento um resumo das principais preocupações do site. Make the best use of your learning platform Themes The following are some of the main areas you will need to consider when developing the use of your learning platform. Within these pages you will find video case studies, including commentaries by senior leaders about their approaches: Learning platform challenges: Monitoring and Assessment Learning platforms are ideal for monitoring and assessing the progress of individual pupils, or the whole class. Students can also use the learning platform for self-assessment. Teachers can use student feedback to review understanding and inform lesson planning. Independent research has shown that where schools are making good use of institutional technologies, such as their learning platforms, they can provide more effective tutorial support between teacher and stude